Wie wil er tegenwoordig nog partner worden in de accountancy­branche?

Wie wil er tegenwoordig nog partner worden in de accountancy­branche?

Wie wil er tegenwoordig nog partner worden in de accountancy­branche?

partner-worden-in-de-accountancy
partner-worden-in-de-accountancy

De conclusie is duidelijk voor ons; Er zijn te weinig jonge “ondernemende” accountants

Wie zou er nog partner willen worden in de accountancy? Je zou denken dat we in NL genoeg ondernemende accountants hebben. En wij houden ons nu al meer dan tien jaar bezig met de werving en selectie in de accountancy en fiscaliteit. In die tien jaar zien we bij veel klanten mooie dingen gebeuren. Een groei van een paar medewerkers naar kantoren met meer dan 10 fte’s. Maar na vele jaren groei is voor veel klanten ook de tijd aangebroken om alvast na te denken over evt. aankomende opvolgingsproblemen.

We zijn de laatste jaren steeds vaker gevraagd om ook eens om ons heen te kijken naar kantoren die interessant zijn om over te nemen. Maar ook praten we met ondernemers die hun bedrijf willen verkopen. Vaak zoeken zij in eerste instantie naar uitbreiding in de directie. Om op een vloeiende wijze het stokje over te kunnen dragen. Maar hier gaat het dus vaak al fout. Vaak is men te laat in deze zoektocht. Maar ook is er een flink tekort aan jonge ondernemende accountants. We hebben in de zoektocht naar vennotabele accountants veel kandidaten gepolsd. En er is zelden iemand die enthousiast reageert. Reacties als “is het wel mogelijk om vrijdags een vrije dag te hebben?” of “ik zit goed waar ik zit” zien we vaak voorbij komen. Er zijn er maar weinig die het gesprek echt aan gaan. En als ze het gesprek aan gaan, dan is er vaak ook verbazing over het feit dat ze een behoorlijke “slok geld” moeten financieren. Er wordt weinig gedacht in kansen, maar vooral in beperkingen. En dat is nou net wat de branche nodig heeft. Die ondernemende accountant die zegt “kom maar op, liever vandaag dan morgen”.

Kleine zelfstandige kantoren krijgen het moeilijk, maar tegelijkertijd liggen er kansen

We weten van onze klanten dat de behoefte aan vennotabele accountants en fiscalisten erg groot is. Maar tegelijkertijd zien we dat er maar weinig kantoren echt bezig zijn om de gaten daadwerkelijk op te vullen. De alledaagse drukte gaat voor zien we vaak. Tot dat het moment komt dat kantoren zich haast gedwongen voelen om te gaan verkopen. En dan is het toch vaak het geld wat uiteindelijk bovenaan de lijst staat. Dit terwijl we heel vaak horen zeggen dat de cultuur bewaard moet blijven. Of dat het een kantoor moet zijn met een gelijke omvang. Maar als “vaak de grotere broer” voorbij komt met een aanlokkelijk voorstel, dan is het meestal een gelopen race. Met als gevolg behoorlijke cultuursverschillen, interne veranderingen en een hele andere visie. Maar nog erger, op langere termijn gaan zowel klanten als personeel lopen.

Dus waarom niet al in vroeg stadium om je heen kijken naar opvolgingsmogelijkheden? Eventueel de samenwerking aan gaan met kantoren waarbij de directie “toekomstbestendig” is. Er liggen kansen in de markt, ook al zijn ze schaars.

Nieuwsgierig geworden? Bel mij gerust als je eens wilt sparren:
Mark Geerlink
Eigenaar Profilink Werving & Selectie
m: 0622210840

Mark-Geerlink-Profilink

Auteur:
Mark Geerlink
t: 0622210840 
e: info@profilink.nl

 

Nieuws delen
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Relevant fiscaal nieuws:

thuiswerken-accountancy

Thuiswerken accountancy in de praktijk

Thuiswerken in de accountancy; wel of niet? Is thuiswerken in de accountancy arbeidsmarkt straks niet …

Wie wil er tegenwoordig nog partner worden in de accountancy­branche?

De conclusie is duidelijk voor ons; Er zijn te weinig jonge “ondernemende” accountants Wie zou …

overwerken in de accountancy

Opvolgingsproblemen in de accountancy en fiscale sector steeds groter

Opvolgingsproblematiek in de accountancy wordt de komende jaren een serieus probleem  De arbeidsmarkt in de …

We gebruiken cookies om onze website te verbeteren. Door deze website te bekijken gaat u akkoord met het gebruik van cookies.