Wat is het verschil tussen junior en senior adviseur?

Wat is het verschil tussen junior en senior adviseur?

verschil tussen junior en senior adviseur
verschil tussen junior en senior adviseur

Wat is het verschil tussen junior en senior adviseur

Kleine mensjes worden groot en dat geldt ook voor de werkende mens. Een starter blijft geen starter, en wie enkele jaren ervaring heeft, wordt na verloop van tijd een oude rot in het vak. Kun je deze ontwikkeling sturen? Of is het gewoon een kwestie van jaren volmaken?

Wat betekenen de begrippen Junior, Medior en Senior?

In vacatureteksten tref je nogal eens de begrippen Junior en Senior aan. Soms wordt zelfs de term Medior gebruikt. Wat beteken deze termen nou eigenlijk?

  • Junior: Een Junior functie is een startersfunctie. In plaats van “Junior” gebruikt men ook wel de term “aankomend”, “beginnend”, “assistent” of “trainee”.
  • Medior: Een “Medior” functie is een functie waarin je al enige jaren ervaring hebt, maar nog niet volleerd bent. Hij of zij kan nog doorgroeien zit vaak nog (voor een deel) in een leer- en groeifase.
  • Senior: Een “Senior” heeft veel ervaring in een bepaald vakgebied en beschouwt men vaak als expert. Vaak heeft een Senior extra taken die mensen met een “Junior” of “Medior” functie niet uitvoeren, zoals acquisitietaken of begeleidingstaken.

Wat onderscheidt junior en senior adviseurs in de praktijk?

De aanduidingen junior, medior en senior komen vaak voor bij adviesfuncties. Zeker in de accountancy en fiscaliteit zien we dit onderscheid veel terug. De weg van junior naar senior brengt veranderingen met zich mee op allerlei gebieden. Naast vakinhoudelijke expertise groei je als persoon, krijg je meer verantwoordelijkheid en vrijheid.

Als “junior” wordt je intensief begeleid (door een medior of senior). Je werkt aan “kleine”, minder complexe projecten / opdrachten. Daarbij ontvang je veel feedback. Je bent met name uitvoerend actief.
Als “medior” voer je veel taken (geheel / grotendeels) zelfstandig uit en krijg je minder begeleiding. De projecten en opdrachten worden langzaam maar zeker complexer. Bij zeer complexe projecten wordt je nog (enigszins) begeleid, maar kleinere projecten begeleid je geheel zelfstandig en voer je van A tot Z uit. Het kan zijn dat je in deze rol ook leidinggevende / aansturende taken krijgt. Bovendien is het in sommige gevallen ook zo dat je je bezig gaat houden met organisatorische taken of een meedenkende rol krijgt ten aanzien van de strategie of visie van een bedrijf.

Als “senior” ben je een soort van expert die nagenoeg alle kennis zelf bezit. Je hebt vaak een rol in de begeleiding van junior en medior medewerkers. Een senior kan ook een aantal commerciële taken krijgen, waaronder acquisitie. Dit is echter niet altijd het geval. Evenals het moeten behalen van targets. Afhankelijk van de omvang van het bedrijf beslissen senior medewerkers mee over de koers van het bedrijf.

Hoe maak je carrière als junior, medior of senior?

Als je bij een bedrijf als junior begint, is het zeer belangrijk dat andere ervaren collega’s de kennis willen overdragen aan de junioren, begeleiding willen geven en junior medewerkers willen coachen in de groei en ontwikkeling. De mate van groei en ontwikkeling bepaalt ook op wat voor termijn jij doorgroeit naar een medior rol. Hierover kun je afspraken maken met jouw werkgever, maar nog belangrijker is dat je de juiste “ingrediënten” aanwezig zijn op de werkvloer.

Wel is het verstandig om als junior afspraken te laten vastleggen in een Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP). Daarin leg je bijvoorbeeld vast welke prestaties je moet behalen om het predicaat “medior” te behalen. Ditzelfde geldt ook voor als je een medior functie hebt. Ook in die functie is het verstandig afspraken met je werkgever te maken over het beoogde carrièrepad. Jaarlijkse functionerings- of beoordelingsgesprekken kun je gebruiken om hierover van gedachten te wisselen met je werkgever.

Tenslotte is het in zowel de junior als medior functie zo dat groei en ontwikkeling gepaard gaan met vakkennis, senioriteit en verantwoordelijkheidsgevoel. Steeds complexere klussen correct afronden, kennis op doen in jouw vakgebieden en organisatorische en algemene vaardigheden doorontwikkelen zorgen er voor dat jij je kansen verrijkt om sneller door te groeien als junior of medior.

Mark-Geerlink-Profilink

Auteur:
Mark Geerlink
t: 0622210840 
e: info@profilink.nl

 

 

Nieuws delen

Relevante beroeps­informatie artikelen:

tarieven-accountancy

Tarieven accountancy

Accountancy tarieven blijven stijgen De accountancy tarieven stijgen in 2022 voor het zoveelste achtereenvolgende kalenderjaar. …

controller

Wat is een controller

Wat is een controller? Een controller is belast met (een deel van) de werkzaamheden rondom …

Accountant-Administratieocnsulent

Accountant Administratie­consulent

Accountant Administratieconsulent is beschermde titel Een accountant-administratie­consulent (AA) is een beschermde titel. Iemand die het …

verschil tussen junior en senior adviseur
We gebruiken cookies om onze website te verbeteren. Door deze website te bekijken gaat u akkoord met het gebruik van cookies.